-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45698 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

آيا براي يك مسلمان افتخار به هويت ملي اشكال دارد؟ مصاديق مثبت ومنفي اين افتخار كدام اند؟
ملت»؛ يعني، مجموعه افرادي كه در ميهن واحدي زندگي مي كنند و سازمان واحدي دارند. «هويت ملي» مجموعه اي از تاريخ، فرهنگ و تمدن يك ملت است كه در بستر زمان شكل گرفته است. در مورد افتخار كردن به هويت ملي چند نوع ديدگاه وجود دارد: الف) ديدگاه كساني كه از هويت ملي ايدئولوژي مي سازند و به شكلي «نژاد پرستانه» و يا «سرزمين پرستي» همه چيز را در شعاع آن مي بينند چنين ديدگاهي هويت ملي را مطلق انگاشته و هر چيزي را كه مربوط به آن باشد تقديس مي كند. ب ) ديدگاه ديگر در اين موضوع، نظر كساني است كه «هويت ملي» را مطلق ندانسته و آن را در خور نقد مي دانند. اينان با انتخاب ديدگاه منطقي برتري به مليت مي نگرند و نژاد و خاك را تقديس نمي كنند؛ بلكه ديدگاهي فراتر داشته و «هويت انساني» را اصل قرار مي دهند. ديدگاه هاي «انترناسيوناليستي» نوعاً بر اين منطق استوار است. اسلام نيز به روشني ديدگاه «انترناسيوناليستي» دارد و مردم را در قالب فرزندان خاك و نژاد ملاحظه نمي كند؛ بلكه سرشت بني آدم را از يك گوهر دانسته و آنان را با هم برابر مي داند. از نظر اسلام پرداختن به هويت ملي تا آن جا كه هويت اسلامي را تحت الشعاع قرار ندهد اشكالي ندارد؛ ولي اگر بنا باشد به جاي دين بنشيند و ديدگاه هاي خود را بر كرسي بنشاند، طبيعي است كه با روند اصلي بينش دين در تضاد است. پس بايد ديدگاهي نقادانه و هشيارانه در برابر مدعيان «هويت ملي» داشت؛ بدين صورت كه عناصر مفيد آن را ارج نهاد و منطقه هاي غير ارزشي و موهوم آن را رها ساخت. براي مطالعه بيشتر ر.ك: 1- سير انديشه ملي گرايي از ديدگاه اسلام،مترجم: عقيقي بخشايشي 2- جامعه انساني اسلام،مجتهد شبستري 3- ناسيوناليسم و انقلاب،رضا داودي 4- سير عقايد و انديشه هاي سياسي،خزائلي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.